Saturday, August 21, 2010

gastric + kencing kotor

salam...

Semalam aku MC, tak sehat.

Malam tu dalam pukul 1.00 am aku tersedar nak shi-shi **encing**, tapi bila nak bangun tu perut rasa sakit sangat2, tapi gagahkan diri bangun jugak. Bila dalam toilet nak shi-shi susah sangat2, mengigil rasa badan nak kuarkan. seksanya...

bila masuk bilik nak baring semula, tapi tak boleh bawah ari-ari **hope korang tau apa tu, tak reti nak explain** rasa sangat2 sakit, sudahnya gerakkan hubby. Dia punya terkejut tengok aku tertunduk2 pegang perut. Dia ajak pergi klinik, tapi aku tak nak, nanti nak tunggu jumpa doktor jawabnya dah subuh, baik duduk umah je. Tahan je la, tapi sian kat hubby, dengan mata merah tahan ngantuk, amik minyak yu yee sapukan kat perut, akt belakang, tapi bila nak bergerak,pusing kiri kanan, seksanya ya amat...tak tau lah. Nak kata gastric macam bukan, tapi angin rasa penuh dalam perut, sampaikan menggigil badan, sakit hingga peha pun rasa sakit. Nak buang angin pun rasa sakit, nak sendawa tak boleh, sudahnya aku nangis, lama2 tertidur sendiri.

Pagi tu konon nak bangun sahur, sudahnya kelaut.....nak bangun pon tak boleh, nasib baik hubby dah makan dulu masa dia bangun jaga aku sakit perut tu, dia makan siap2, sian hubby.

Bila dah pagi dalam pukul 9.30 am pergi klinik, bila cek doktor cakap sakit kencing kotor, doc suruh shi-shi, nak test urine. Bila dah cek, memang betul urine aku kotor, mungkin sebab kurang minum air, dan sakit perut tu doc cakap aku nak kena gastric. Tapi as orang yang memang ada gastric, aku rasa aku tau sakit gastric tu macam mana, yang ni sakit dia lain macam, sakit yang aku tak pernah kena. Hingga ke hari ini masih lagi sakit, tapi dekat dengan ulu hati. Hari ni aku gigih jugak berpuasa, mudah mudahan bertahan sampai waktu berbuka.

Owh! aku ada resepi nak kongsi dengan korunk sume, tapi tunggu esok2 la yer. Kondisi tubuh dan mood tak mengizinkan.

ps::banyakkan minum air, dan kurangkan makan benda sejuk **peringatan untuk diri sendiri** ;D

3 comments:

  1. june, sama cam kita awal tahun dulu kene gastrik cam gini. pegi cek up banyak kali sampai jumpa pakar, tapi dr semua kata gastrik. kene minum banyak air, kene makan ubat gastrik berapa bulan. uhu.
    june take care, ok.

    ReplyDelete
  2. Leeyana:: thnx dear...

    Mrs Hazlin:: macih..tu la doc pon bagi berbagai jenis ubat utk june, so mkn je la..xkn nk buang puasa kan, sayang..

    ReplyDelete