Wednesday, November 2, 2011

Ariq Ezekiel Lim birth story 2

Kita sambung cerita...

Sampai labour room (bilik melur 07) aku ditanya samada dah membuang belum,aku cakap belum,nurse dekat wad tak bagi membuang tadi. Dia nak masukkan ubat tapi aku dah tak boleh nak berjalan,so diorang suruh aku membuang atas bed je,auwwww!!malu ahkak sekali lagi.hahah..tapi tak lah aku membuang.. Nurse pon pasang CTG untuk monitor heart beat n contraction.

Nurse buat VE sekali lagi nak pastikan bukaan,confirm 6cm.

Ada student practical tengah nak masukkan jarum kat tangan aku masa tu, tiba-tiba je aku rasa nak membuang.

Aku :: dik,akak rasa nak buang la.

Student:: buang je kak, tak pe.

Aku pon teran.. Tak keluar pon. Budak tu masih tak berjaya masukkn jarum,dan sekali lagi aku rasa nak meneran, aku pon teran tapi kali ni aku rasa lain di bahagian miss V. Aku beritahu student tu.

Aku:: dik, kalau jarum tak boleh masuk suruh nurse la.urat akak memang kecik susah nak jumpa. Lagi 1 akak rasa nak meneran sangat2.

Student:: saya nak panggil nurse la ni. Akak teran je,lgpn bukaan baru 6cm.

Habis je cakap ada nurse masuk.

Aku:: nurse saya nak meneran lah. Tak tahan sangat.

Nurse:: teran je.awak belum berakkan,tu sebab awak rasa nak berak,teran je,tak pe.

Aku:: saya takut..

Nurse:: tak pe tak yah takut..

Aku:: saya dah teran tadi,tapi saya rasa something kat servik saya *kemain servik aku berbualkan.. Aku tibai jek*

Nurse:: kejap, saya cek,angkat kaki.kalau ada rasa nak teran,tarik nafas hembus,tahan jangan teran.

Nurse pon buat VE, dan...... Dia terkejut bukaan aku dah 9cm. 6cm to 9cm within 15min gap jek. Habis kelam kabut labour room. Serta merta diorang panggil my vitamin, datang lagi sorang senior nurse masukkan jarum dan masukkan ubat *tak tahu ubat apa*.

Sekali lagi aku rasa nak meneran, riuh dia suruh tarik nafas dalam2 dan tahan dari teran. Kaki aku dia turunkan semula,dah masuk ubat baru kaki aku di naikkan. Nasib baik awal2 masuk aku mintak tilam ditinggikan,aku tak nak baring,rasa tak selesa.

My vitamin pula macam blur kejap.

B:: napa sayang?

Aku:: my dah nak bersalin..dah buka 9cm

Nurse:: dah nak bersalin ni,cuba awak tengok ni *tunjuk bawah ahkak..malu sekali lagi uuu..* nampak rambut baby ni.

Before that nurse tanya aku boleh tahan lagi tak. Aku geleng kepala. Aku dah tak tahan sangat nak meneran.

Bila dah di naikkan kaki,husband disuruh pegang wife. Aku pula di suruh pegang pergelangan kaki.

Nurse:: ok, kali ni bila rasa nak teran,teran sepenuhnya,kuat2.

Aku:: saya nak teran dah ni..

Nurse:: ok, push!!!!

Aku pon push dengan sepenuh hati...sambil push sambil dengar arahan. Pegang kaki kuat2..angkat kepala,tunduk sikit... Dan..aku terasa ada sesuatu keluar

Nurse:: tarik nafas sikit dan push!!

Aku curi nafas dan push!!!! Lagi sekali..

Alhamdulillah,2kali push i meet my little precious, a gift from Allah s.w.t.

Syukur alhamdulillah..tu my first word. My vitamin terus kiss forehead dan ucap tahniah sayang. Berkali kali dia cium dahi aku. Tapi masa tu aku macam hilang fokus. And amazingly sakit pon gone. Fuhhhh!!!

Nurse pon tunjukkan baby,tanya anak apa. Aku jawab boy..

Lepas baby di bersihkan, nurse letakkan baby atas dada. Perasaan masa tu tak terungkap. Bahagia, tak percaya, macam2 rasa ada.

Dalam pada tu nurse keluarkan uri dan ready nak jahit. Tak lama doktor pon masuk nak jahit..

Kelahiran si kecik adalah tanpa kehadiran doktor, semua nurse dan seorang student.

Student siap cakap pandai akak push, selalu kalau anak pertama mesti lama nak push sebab tak pandai.

Alhamdulillah urusan kelahiran bayi kecil ku dipermudahkan Allah s.w.t,itulah doa aku setiap kali menghadapNya.




Muka gembira lepas melahirkan..voley? :p

jom cekidout tempoh yang aku lalui untuk melahirkan ::

8.00am :: water break
9.30am :: sampai ppukm
10.00am :: wat ctg n ve (xd bukaan)
10.30am :: induce
11.00am :: masuk wad

Tempoh start sakit ::

12.30pm :: dah start rasa contraction,mild je.
2.30pm :: ve, dah buka 3cm
5.00pm :: sakit tahap mengigil dah ni. Buat ve, bukaan 6cm,tolak ke labour.
5.41pm :: selamat melahirkan Ariq Ezekiel Lim. Alhamdulillah...

Tempoh menahan sakit lebih kurang 5 jam. Berpeluh!!

To all mommies yang menunggu hari June doakan korang semua selamat dan urusan dipermudahkan..

Pengalaman di jahit? Next episode deh... Ahak!!

Published with Blogger-droid v2.0

4 comments:

  1. wahhh alhamdulillah dipermudah kan...haishh xsempat nk datang visit lagi

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum... Hi june, COngratsss for the new cute bb.. Sy syam , isteri dee.. Kenal tak dee? Kalo tanya halim dia kenal kot.. Kita ade jumpe masa raya kat umah zan aritu. Sweetnya baca kisah awak ni.. Alhamdullillah sbb ALLAH permudahkan proses bersalin awak. Nervous pulak bila baca cite awk ni.. Bila nak update part 3??? Ehehe... Takutttnyerrrr

    ReplyDelete
  3. wahhh akk sakit tak lama kan.nk teran then trus push.fuhhh masa tu mst pantas je berlalu kan.tahniah sis.

    ReplyDelete
  4. salam kenal..tahniah dengan kelahiran baby boy yang cumel..bila baca pengalaman bersalin teringat masa kena c-zer dulu..tahniah dapat bersalin normal..

    ReplyDelete