Tuesday, January 10, 2012

Breastfeeding :: Foremilk & Hindmilk

salam uolllsss...

Aku pernah tanya pada mommies adakah susu aku ni cair sangat sampai Ezekiel consume terlalu banyak susu setiap hari. 7-8 botol dan setiap botol 3oz, susu tu di minum antara pukul 8 pagi-6 petang.

So..ada seorang mommies ni tanya lemak pada EBM aku tu tebal ke tidak?
Rupanya dengan ilmu yang cetek aku ni, sampai LDR *let down reflex* pon aku tak tahu apa dia, aku google la..dapatlah info serba sedikit..

Masa kita pumping tu kita akan mengalami LDR, LDR yang pertama sekali tu akan menghasilkan foremilk, foremilk ni biasanya warna dia cair, macam bancuhan warna biru2 gitew..ye ke? huhuhu..tapi yang pasti ianya cair la. Kebiasaan LDR ni boleh dapat dalam 1oz-2oz.
Foremilk ni kurang lemak & karbohidrat, kira macam air je la, so bila baby minum ia cuma menghilangkan dahaga.

Kiri :: foremilk = cair :: Kanan :: Hindmilk = pekat & likat
pic credit to google


Semakin lama, susu kita akan lebih pekat dan likat itu dipanggil Hindmilk. Susu ni lebih lemak, banyak karbo dan membantu tumbesaran baby. Bila time pumping tu cuba pump lama sikit untuk dapatkan 2-3x LDR, biasanya dalam tempoh 10 minit boleh dapat 2x LDR, tu kalau aku lah, kalau nak dapat lebih LDR kena lagi lama sikit pumping.

Jadi lepas tahu tentang foremilk dengan hindmilk ni, aku akan pastikan time pumping tu sekurang-kurangnya dapatkan 2x LDR, takdelah susu tu cair sangat dan lemak tu nipis je.

So sekarang my baby consume susu 6 botol sehari sahaja. Makanya tidaklah aku dok pikir-pikir pehal la anak aku asyik minum banyak sangat susu.heh! Itu pon pemakanan kena jaga jugak, makan makanan berkhasiat, minum susu, makan sayur dan apa yang sepatutnya untuk menghasilkan susu yang baik dan berkhasiat.

Tapi mommies, kalau info aku ni salah sila betulkan yer, ini ikut pemahaman dan kefahaman. Kalau salah tolong tunjukkan ye. Tq in advance! ;D

4 comments:

  1. hi dear,

    i think i was the one who replied ur post kat facebook pasal susu pekat ke tidak tu..ari tu tertanye jugak if ade perubahan tak..so glad that it works for u dan sekarang susu pon dah cukup utk ur baby =)

    info pasal hindmilk and foremilk tu mmg btol..susu awal utk hilangkan dahaga baby, susu akhir untuk kenyangkan baby =)

    ReplyDelete
  2. haaa...ye la tu, u la yg bg info ni..hehehe...tq byk2!!skng my baby dah tak consume secara melampau dah.heeee

    ReplyDelete