Wednesday, July 18, 2012

9month pheww!!

angin bayu membawa diri ku sepintas lalu ezekiel dah 9bulan phewww!!! -.-"

uuoollssss!!! aku ni orang rabu tanpa kata aku tak pernahnya tak berkata kata. ;D

lil sepet dah 9bulan uollsss...
uyaiiiiii manjanya anak teruna kenit aku tu. nak melekap sepanjang masa, sikit sikit kang melepek kat aku, sikit sikit kang menangis mintak peluk mintak dukung phewww!!

Tapi... ioolsss ok jerrr walaupon geram jugak kadang tu ihikss!! bila mengenangkan esok kang dia dah malas nak layan ami, dia sebok nak main aku la makan hati, pastu time tu nak sentap sentap pon tak berguna lagi, nasi dah menjadi bubur. kahhh!! banyak lah ko punya bubur. hihik!!

So sekarang ni aku just enjoy the moment even tak berapa nak enjoy bila raungan di waktu nak tidur macam orang kena dera.fineeee!!! jom la ami teman main.... haha!!
sekarang ni Ezekiel memang sebuk nak bermain je, tidur semakin kurang, malam pon tidur makin lewat. ecewahhhhh...kemain lagi tidur lewat, sok pagi kejut pergi school tak nak bukak mata, pastu meradang radang aku kejut, bangun siap pakej nangis-nangis sebab mata ngantuk. dah tu, sapa suruh awak tidur lambat?? notty!
my lil gedixxx boy! hi auntieeessss!!!

progress Ezekiel setakat ni..

- Dah pandai memapah, pegang kerusi papah papah dekat kerusi. dari hujung ke hujung, sesekali suka sangat ketawa ketawa lepas tangan, pastu jatuh terduduk lalu menangis, maka ami pon biarkan saja hahahah!! bila ami tak layan, bangun lagi memapah lagi. auta je tau! drama! ;p
- Kuat makan, kurang susu. Susu dah berkurangan dari 4ozx6-7 botol dah jadi 4ozx3-4 botol je sehari eh bukan sehari la, dari 8am-6pm, tapi makan dari 3sudu besar sekali meal jadi 4sudu besar sekali makan. hamboii..patut eyot dah moncit!
- Dah pandai salam. Bila cakap salam ami, dia pon hulur tangan cium sambil mulut nganga.
- cium ami pon reti, tapi kadang-kadang malas nak layan asyik soh ayang = cium ami je. ;D
- Dah pandai cak cak, ecewah! tomel angatlah!
- Dah pandai lintas pagar, sebelum ni kalau pagar buka pon dia tetap berdiri je tepi pagar, sekarang dah pandai lintas pagar ikut ami masak kat dapur.
- Tak suka plain water, kena buat gaya kapal terbang ke apa-apa je untuk pikat dia. ngada tau!
- dah pandai bunyi bunyi brrrrr bila kita cuit-cuit bibir dia. korang paham tak?? tak paham kang aku upload video die, tapi bukan hari ni la. ;D
- Nampak dady nak keluar cepat-cepat kejar duduk depan pintu.hahah!! ini ami suka! kahhh!!

citer progress banyak sangatlah. penat ;p

Aku rasa dari 6m sampai sekarang Ezekiel bila demam mesti nak pandai sumthing tak kira la apa pon. merangkak, duduk, tumbuh gigi, apa-apa je. Demam tak lama la, just 1 malam 2 malam then baik, bila baik mesti ada benda baru dia belajar.

Hari tu masa 8bulan Ezekiel kena skin infection lagi. pity my lil sepet.

agak teruk jugak, sedeh sangat ;( sepet ni sangat sensitive kulit dia. Lepas sapu antibiotik alhamdulillah elok, tu pon selepas 2 klinik aku pergi, last resort pergi gomen baru ok. Doktor bagi jugak ubat gatal (sapu) BETAMETHASON (steroid) plisss plissss momieesssss jangan sapu steroid pada kulit anak2 yer, selagi boleh carilah ubat yang tanpa steroid. 
Aku tak sapu ubat tu, aku just sapu antibiotik untuk matikan kuman, mandikan dengan mandian EUBOS botol merah and sapu lotion EUBOS color green.
lotion untuk kulit sensitive. Alhamdulillah memang ok. kalau ruam-ruam pon elok pakai. bau sedap!

jenis oil. sapu sebelum mandi dalam 2-3 minit, pastu mandikan macam biasa takyah pakai baby bath lagi. bau charmomile.  entah betul ke tak aku eja, lantaklah.heeee...

Sekarang dah baik dah kulit dia, tapi ruam pulekkkk...manja tau kulit anak aku ni. Tapi ye la kulit baby kan. Tapi tu la, kesian tengok malam malam kalau panas dia tergaru-garu leher dia, merengek jek.. sian anak ami. cepatlah besar, biar kuat sikit antibody awak. susah hati di buatnya.

Yang menyenangkan hati aku sekarang, Ezekiel dah tak batuk berkahak lagi. Last pergi klinik amik neb dalam 2 minggu kot, kali ni neb dalam sebulan tu 3 kali pergi. bayangkan! ;(
kalau wap style Dr nadir jangan dikata, seminggu tu berkali-kali. ;(

Last sekali pergi, neb 2 kali berturut-turut, itu pon doktor suggest neb 4-6hours, tapi aku balik je. Mana celah aku nak redah pergi neb pepagi buta. Lagipun lepas neb tu dia nampak lega and tidur lena je. Lepas dari tu pertama kali jugak aku bagi Ezekiel makan antibiotik, ubat batuk, ubat selsema. Itulah kali terakhir pergi klinik amik neb, dan sampai hari ni Ezekiel bebas batuk berkahak, no more wheez sound, no more bunyi-bunyi while BF, no more hidung berair. Lega sangat!!! hope janganlah ada lagi kahak.

doktor tanya jugak pasal susu. Bila aku cakap masih fully BF, dia suruh continue selagi boleh, sebab kalau minum powder milk ada kemungkinan elergi/sensitif anak aku ni makin worst, sebab BF so elergi/sensitif dia kurang sikit. FYI Ezekiel ni ada elergi rinitis atau paling mudah faham elergi pada habuk/cuaca/debunga. Dia tak boleh habuk dan hawa sejuk. Dia mudah batuk dan selsema. Lagi pulak aku ni Asthmatic daddy dia pon ada alergi habuk/sejuk gabungan mantap kan, so pepaham lah. extra care extra extra segala extra. ngeheheh...


happy face! dimple tu ikut ami lah!! ngeeee!!! -.-v

nom nom nom!!! kalau dapat makan duduk senyap senyap sampai makanan habeshhh!! finish! baru bangun main. ;p! anak daddy sangat! 

till then! tata!

 

 
 

3 comments:

  1. alahaiii sepetnye! macam anak jepong!
    cop jugak calon menantu no ke bape ntah sebab ramai calonnye. kahkah.
    eh, teruk jugak ek sensitif kulit baby E. aku plak jadi takot tibe2 sb isya ni suka nau mengutip macam2. takut la ade jangkitan ke ape. ape2pun semoga baby E membesar dgn sihat! betul,bg je BF selagi boleh.

    ps: lesong pipit mahal tauu!

    ReplyDelete
  2. kidz :: hai la..apa boleh buat mak pak sama2 sepet kan. ;p
    amboi banyak betul calon isya! kena filter la nanti.huhuh
    aah kidz, kulit dia sgt2 sensitive, nasib baik bkn eczema, kalau eczema lagi la ssh nk jaga.
    Ezekiel lom pandai mngutip lagi, kalau dah pandai lagiiiiiii la aku kena extraaaaaa jaga. phewww!! lesung pipit ami la tew! ;p

    ReplyDelete
  3. ala..tomeinye... anak kita gigi pon xtumbuh lagi.. 25hb ni da masuk 10mth... ermm... jeles tul..

    ReplyDelete