Friday, June 7, 2013

MGTT @29weeks

Hi uolls!!

Meh menyembang dengan aku eh. Boring nih. :D

Semalam aku ada checkup adik baby, alhamdulillah semua ok je. Ami telah menambah berat sekian kali dengan jaya, 2 minggu naik 2kilo, so i is 60kilo lady now huhuhuh...
Hb ada sikit turun, so doktor tukar obimin ke Iberet, entah akan aku makan atau tidak tengoklah nanti. Buat masa sekarang dari awal preggy sampai ni aku tak pernah ambil sebarang pil selain fish oil dan pil homeopati serta makan makanan sihat. So far kandungan kali ni aku rasa lebih segar berbanding abang Ezekiel. Kita tunggu lagi 2 minggu, kalau Hb turun lagi mungkin aku pertimbangkan untuk makan jugak Iberet tu.

Pastu ada scan baby, masa scan sekali lagi adik baby is pemalu yang hamat, tak mau tunjuk tut tut dia. notty tau! nasib baik ami dah buat 4d hari tu, kemain yeh, time 4d siap kangkang lagi tunjuk beger dia, kali ni 2d scan dia kepit rapat2. Dari scan tu tarikh EDD aku berubah, ni bukan kali pertama, since 1st scan lagi tarikh EDD xsama dengan LMP, ikut LMP tarikh EDD 22 Aug, tapi kalau ikut saiz besar baby EDD dia 1 Sept and aku rasa baby akan keluar lambat macam abang dia, so aku stick with 1 Sept. Sekarang adik baby dah 1kilo tapi emak dia 60kilo dah ni, apakah ini????

Pagi tadi pulak ada test MGTT. MGTT ni stands for Modified Glucose Tolerance Test, semua ibu yang berusia 25tahun keatas (kot?) aku lupa la, samada ada family history or not tetap kena test jugak, apatah lagi aku yang kertu ini kuikuikui....tapi those with high risk (berat naik berlebihan, genetic history of kencing manis, keguguran sebelumnya) mmg wajib ambil test ni, lebih awal dari yang tak ada history. iolls amik sebab umur dah 29 jadi kena amik test masa kandungan 28w, dek kerana minggu lepas balik kampung so tunda la hari ni, terlebih 1w la. halal je la.

Prosedur dia, ko kena puasa dari 10malam, last meal adalah 10malam. Esok pagi2 tencongoklah di KK seawal yang boleh. Aku pukul 8 dah depan KK.

Mula2 dia akan ambil darah FSB (fasting sugar blood). Semalam baru cucuk lengan kanan, hari ni kiri pulak heh!
Lepas amik darah, minumlah air gula itu.....
Manis ya ampun!!!! nasib ada perisa oren sedap jugaklah, tapi perit sikitlah tekak sebab air manis + masam. Dah minum tu pergilah kau berjalan-jalan selama 2 jam. Masa pergi jalan2 tu jangan makan atau minum.
Aku tak kemana pon, lepak cafe dekat area KK tu je. Mr hubby bersarapan aku berceloteh je la yang boleh, kesian sangat ;p
Tapi serius lepas minum air gula tu memang ada rasa mual nak muntah, ku tahan-tahankan je tekak ni. Tak nak la muntah, kang kena repeat pulak.

After 2hours amik darah sekali lagi. Kali ni amik dekat tangan je, tapi nurse cakap aku ni kurus sangat, kulit je ada hahahhah..sadis bebenor, so akan sakit bila kena cucuk tu. Dalam 2 hari 3 tempat dah lebam. Owh demi mu anak, apa saja untuk kamu.

Mudah-mudahan gula dalam darah aku normal, tak mau lah ada diabetis ke apa, even masa waktu preggy je. Tak elok untuk baby.

Risiko jika ada diabetis ketika mengandung :

Masalah utama jika anda mempunyai terlalu banyak gula dalam darah ialah ia akan merentasi plasenta ke bayi anda, iaitu terdapat sedikit risiko yang bayi anda akan menjadi terlalu besar. Bayi yang besar akan membuatkan proses kelahiran dan bersalin lebih sukar. Kadang-kala, pembedahan caesarean perlu dilakukan.

Bayi-bayi yang menerima terlalu banyak gula dalam darah semasa kehamilan akan mempunyai masalah kesihatan selepas kelahiran seperti gula dalam darah yang rendah (hipoglisemia) dan jaundis. Tahap gula dalam darah bayi mungkin perlu diawasi untuk sementara waktu di unit neonatal.

Bayi-bayi yang dilahirkan oleh ibu-ibu yang mempunyai kencing manis didapati cenderung kepada obesiti dan diabetis jenis 2 di kemudian hari nanti.

Info dari : Baby Center

ps : dah rasa gedik sangat nak basuh baju baby, boleh ke tidok?? ;p

No comments:

Post a Comment