Monday, February 23, 2009

could u be??

Unintended

You could be my unintended
Choice to live my life extended
You could be the one I'll always love
You could be the one who listens
To my deepest inquisitions
You could be the one I'll always love
I'll be there as soon as I can
But I'm busy mending broken
Pieces of the life I had before
First there was the one who challenged
All my dreams and all my balance
She could never be as good as you
You could be my unintended
Choice to live my life extended
You should be the one I'll always love
Before you

Aku tersenyum puas akhirnya aku dapat juga lirik lagu ini. Aku ni nak dikata buta IT tak lah buta, tapi aku cukup malas nak mengadap PC kat CC tu semata-mata nak cari ‘wording’. So dengan usaha tak seberapa nak keras aku dengar dari youtube lepas tu aku tulis sendiri. Kenkunun nak tunjuk terror. Aku memang suka gila dengan MUSE tapi lagu ni yang paling aku suka. Setiap baris lirik tu ada kaitan dengan aku. Ahh!! Semua tu cerita lama, tak perlu diungkit.

“ Baby!!!telefon!!” hish! Sape la yang ganggu aku tengah layan jiwang ni….potong stim betullah.
“Ala..Baby malas nak jawab..Mama cakap je Baby tidur…”
“La..Mama dah cakap Baby ada..jawablah..Lelaki. “ Lelaki???Sejak bila pula ada budak lelaki tahu nombor telefon rumah aku ni?

“Salam..Sape ni?”soal ku malas.
“Waalaikumsalam..Mya ke tu? Saya ni, Zaf. Mya ingat lagi?” Zaf??aku rasa macam nak pitam dengar nama tu. Patutlah aku rasa macam kenal je dengan suara tu. Tapi kenapa tiba-tiba dia hubungi aku semula? Aku kelu, tetiba aku rasa tepu je. Masakan aku lupa pada dia, dialah segala penyebab. Ye ke dia segala penyebab atau aku yang tak mengaku kesilapan tu berpunca dari aku juga. Ah!biarkan, bentak hatiku.
“ Mya, are you still there? Mya are you ok? Hello…”
“ Yup Zaf, I’m still here. How are you? Why suddenly called me? Ada apa-apa yang nak saya tolong? Kalau tak ada apa yang penting saya nak hang up.”kataku kasar. Aku pasti dia terkejut dengan perubahan aku. Dulu aku Mya yang hanya pandai menangis dan memendam rasa.
“ Mya, Mya!Hold on. Jangan hang up Mya. I nak minta maaf pada you Mya” pantas ku potong kata-katanya.
“ Lupakan Zaf, I dah maafkan you.” Terus aku menghempas gagang telefon. Mama hanya memandang ku dengan muka hairan.

Aku rasa macam satu kebetulan pulak, aku memang tengah ingat kat dia tetiba dia boleh call. Ha!! Ni mesti kerja si Yaya. Jaga kau Yaya.. aku berlari-lari turun ke bawah mencari Mama.

“ Ma, Baby nak pergi rumah Yaya ye. Pinjam kereta boleh?” pintaku.
“ Nak buat apa? Ayah balik nanti Mama nak jawab apa? Baby bukan ada lesen kereta. Mama pula yang kena marah dengan ayah kamu nanti”
“ Ala ma…sekejap je Baby pakai…boleh lah ma..mama tak kesian ke Baby nak kena naik bas…” aku buat muka kesian.
“ Alah mengada la tu. Baby naiklah teksi Mama bagi duit ..” tak sempat mama habiskan kata-kata aku menyampuk.
“ Ala…nanti Baby nak pergi JUSCO sekali…boleh lah ma..please…”aku masih merengek lagi.
“ yela..pergi ambil kunci dekat dalam bilik Mama. Manja sangat,nanti kena dengan ayah jangan mintak tolong Mama ye.” Bebel Mama padaku. Aku hanya tersengih.
“ Saaaayyyaaannnggg……Mama.Muah!!Baby pergi dulu yer Ma. Baby balik lewat sikit nak pergi tengok wayang “ jerit ku dari luar. Mama hanya menggelengkan kepala. Masakan Mama mampu marah padaku, aku merupakan satu-satunya anaknya, anak kepada Pn. Mayasari dan En. Haniff, Mya Hanani.
“ Hello! Yaya aku ni. Kejap lagi aku sampai rumah kau. Tunggu ek” kataku cepat, tanpa
sempat Yaya bercakap walau sepatah. Eheheh…aku saja nak bagi ‘suaspen’ kat Yaya. Jaga dia, ni mesti kerja dia bagi nombor telefon rumah aku pada Zaf. Mohd Zafril Mohd Hatim, orang yang paling aku benci tapi pernah aku sayang dan masih sayang sebenarnya Cuma aku je yang tak mahu mengakuinya. Zaf..kenapa kau hadir lagi..keluhku perlahan.
---
“ Assalamualaikum…makcik Yaya ada?” aku bertanya sambil menonong masuk kerumah Yaya tanpa segan silu. Alahai rumah Yaya dah seperti rumah kedua ku, mak dia sudah seperti ibuku sendiri, malah kalau dia dah start ON radio lagi lama nak berhenti kalah Mamaku.
“ Ada tu kat bilik, Mya datang naik kereta ke?kan Mya tak ada lesen?” alamak!,aduh…silap jawab mesti kena bebel.
“ Aah, makcik, Mya bawa kereta. Mama cakap senang nak balik nanti” tipu ku, tak pe la tipu sunat. Mama maafkan Mya..he..Mati kering aku kalau mama tau aku guna nama dia untuk selamatkan diri.
“ Yaya!!aku dah sampai ni, turunlah kita pergi JUSCO kejap” teriak ku dari bawah, malas aku nak naik keatas.
“ Ye la hantu…aku tengah bersiap la ni.” macam tahu je aku bawa kereta si yaya ni. Aku tertanya-tanya sendiri.

“ Mana kau tahu aku bawa kereta Ya?” soalku sebaik sahaja aku dalam kereta dengan Yaya.
“ Aku call Mama kau, dah kau tu bercakap macam ribut, tak menyempat aku bercakap kau dah letak dulu. Bila aku tanya Mama kau dia cakap kau drive kereta nak pergi JUSCO tengok movie. Itu yang aku bersiap, nasib baik aku dah mandi tau” panjang lebar si Yaya menjawab.
“ Mak ai…panjang betul jawapan kau, aku tanya sikit je. Ha! Ni aku nak tanya, Zaf ada jumpa kau? Kau jangan nak dalih dengan aku, aku tinggal kau tepi jalan ni nanti. Dia telefon aku tadi ” Saja aku buat muka serius pada Yaya. Hanya pada Yaya saja aku selalu meluah perasaan sayang ku pada Zaf. Tak ada seorang pun yang tahu perasaan sebenar aku pada Zaf, yang mereka tahu aku benci Zaf.
“ Erm…sebenarnya Mya….alah....mana kau tahu aku jumpa Zaf?” tanya Yaya dengan muka blur. Hish! Blur betullah minah ni,muka tak bersalah je dia tanya aku.
“ Dah tu kalau bukan kau yang dia cari siapa lagi. Bukannya aku ni ramai kawan pun,ko sorang je yang sudi kawan dengan aku yang malang ni. Lagipun bukan kau tak tahu mulut tempayan bocor kau tu” kataku disambut gelak si Yaya.
“ Aah..aku yang bagi ...tapi kau jangan marah eh. Aku tahu kau tak suka tapi kan kau jugak yang cakap kat aku kau masih mee cintan kat dia…sebab tu aku bagi pada Zaf nombor ko…tapi kan Mya, dia betul-betul dah menyesal Mya..pecayalah.kesian aku dengar suara dia semalam” beria-ria si Yaya bercerita. Aku hanya diam.
“ Owh..kau jumpa dia semalam la ni? Kenapa tak cakap dengan aku ?” soal ku tenang.
“ Kalau aku bagitau kat kau confirm aku kena marah, baik aku diam je aku tetap kena marah jugakkan. Tengok la ni,punya susah payah datang rumah aku, siap naik kereta lagi dah lah tak de lesen kena tahan polis padan muka “ cewah dia pulak nak berleter macam mak dia.
“ Ewah-ewah kemain ko nak berleter eh. Aku benti kang, suruh ko jalan kaki baru tau…” ugut ku.
“ Ok ,ok sorry ye Cik Mya Hanani Haniff..saya minta maaf sebab bagi nombor telefon Cik Mya pada En Zafril Hatim jejaka kesayangan Cik Mya” sengaja Yaya menyakitkan hati ku. Tapi hati kecil ku berbisik nama dia…
----
Mya, maafkan Zaf, keluhku sendirian. Kisah 2 tahun lalu berputar seperti wayang gambar.

“ Hai ,Mya Hanani…panggil Hani boleh..” tegur ku. Dia merupakan pelajar baru di sekolah ku. Orangnya manis, putih, tinggi ,muka sedikit arab+melayu mungkin berdarah campuran arab. Kening lebat tapi hidungnya kecil tak berapa mancung, hidungnya macam bear ade jugak. Oppss! Termengutuk pulak. Dia agak popular walaupun baru seminggu mendaftar di sekolah.
“ Hai..sombongnya..” tegur ku lagi sambil menyaingi langkahnya. Dia hanya menoleh kepadaku dan memberikan senyuman tanpa suara sedikit pun. Ada emas agaknya dalam mulut dia.
“ Saya Zaf, nak kenal dengan awak boleh?”
“ Maaf ye Zaf, saya ke sekolah nak belajar bukan nak berkenalan “ cepat dia menjawab. Sombongnya mak datuk.
“ Uish! Pedasnya…tak pelah nak cari air la. Saya termakan cili kot” terus aku angkat kaki. Dalam hati menyumpah-nyumpah. Sampai di kelas.
“ Ha! Mat romeo dah masuk. Amacam dapat tak?” soal Saiful a.k.a Aput. Aku hanya menggelengkan kepala. Nak bercerita takut diketawakan pulak, jadi aku diam je. Jatuhlah air muka aku nanti.
---
“Kelas bangun..!” semua berdiri tegak. “Selamat pagi cikgu!” ucap ketua kelas.
“ Selamat pagi…Ok ni saya nak kenalkan…Eh!mana pulak budak ni” Cikgu Salmi tercari-cari.
“ Assalamualaikum…” ada suara memberi salam. Uiks! Mya Hanani la. Dia masuk kelas aku ke? Kenapa sebelum ni dia masuk kelas Sains. Aku tersenyum-senyum melihat dia. Mya masih belum perasan akan kehadiran ku di kelas itu.
“ Ha..Awak kemana? Kemari” panggil Ciksu Salmi.
“ Saya …saya…” tergagap-gagap Mya nak menjawab. Entah apa la yang dia buat sampai tertinggal di belakang.
“Erm, tak pelah lupakan je. Kenalkan diri awak ya. Ni kelas awak yang baru.”
Mya menganggukan kepalanya “ Saya Mya Hanani bt Mohd Haniff, tinggal di Taman Merak Ria ….” Tak sempat habis Mya perkenalkan diri ada yang menyampuk.
“ anak tunggal, panggilan manja BABY kan” tak sempat Mya memeprkenalkan diri si Aput menyampuk Dia ni memang suka menyampuk, kena sampuk agaknya masa mak dia lahirkan dia dulu.
“ Sudah!sudah!” jerit cikgu Salmi menenangkan keadaan. Mya hanya tertunduk.
“ Baby..meh la duduk sebelah saya..tempat saya kosong,tak ada orang duduk” sakat Aput lagi.
“ Saiful! Awak nak kena denda dengan saya ke?” soal Cikgu Salmi,macam lah Aput takut dengan denda dia tu. Setakat kena diri atas bangku je, tak de herannya…
“ alah cikgu..saya cuma nak beramah mesra je..kalau tak boleh jangan masuk kelas ni…” lantang Aput bersuara, menambah merah di wajah Mya.
“ Biarkan je Mya, mereka ni memang macam ni, nakal sikit..” Cikgu Salmi cuba menenangkan Mya.
“ Tak pe cikgu” jawabnya Mya sambil senyum. Alahai manisnya dia senyum..lupa terus apa yang dia cakap kat aku tadi.
---
“ Mya!” sengaja aku mengejutkan dia. Kemain garang lagi muka dia memandang aku .
“ Hish! Ko ni tak de keje lain ke ha?” marah Mya.
“ Ada. Tengah buat keje la ni. Keje tetap aku sebelum aku dapat keje sebenar untuk menangung ko bila ko jadi bini aku” jawabku selamba.
“ Menyampah!” jawabnya sepatah.

Itulah aktiviti rutin aku. Mengusik Mya sehinggalah pada satu hari….

“ Zaf, aku cabar kau dapatkan Mya” cabar Aput.
“ Ok..aku tak kisah, kalau aku dapat ko nak bagi aku apa?” soal ku.
“ Aku belanja kau makan dekat Kenny’s”
“ Erm…ok set…” semurah Kenny’s ke Mya? Itukah harga untuk seorang Mya? Hati ku bersoal jawab sendiri. Ah! Biarlah esok aku akan mulakan misi.
---
Hari pertama

Dari tempat duduk ku, aku memerhatikan riak wajah Mya bila mendapat coklat dan air Ribena pemberian ku, dan pastinya dia tidak tahu siapa pemberinya. Dari mana aku tahu dia suka coklat? biasanya perempuan tak suka makan coklat takut gemuk kenkunun. Tapi Mya pulak hari-hari aku tengok dia asyik makan Kinder Buenonya dengan air Ribena, macam budak kecik, ada ke air Ribena. Tapi hari ini dan seterusnya aku akan belikan untuk dia bersama-sama sekeping kad kecil. Alah bukan mahal pun kad tu sehengget je 1. Hari pertama dalam kad tu tertulis “ Senyum mu, mata mu alis mu cukup indah ciptaanNya “ ZH.

Hari Ke-2

Kad kecil ku bersuara “ Suaramu , tawamu menjadi igauan ku” ZH.

Hari ke-3

“ Langkah kaki mu, hanyunan tangan mu dan gerak tubuh mu perisi puteri dalam mimpi ku” macam tak sangka aku boleh sejiwang ni.

Hari ke- 4

“ Sinar dari matamu , tutur kata dari bibir mu bagai memukau aku untuk terus menatap indah di wajah mu” cantik betul bahasa aku. Cukup sebulan aku mengutus kad kecil ku kepada Mya, dan kad terakhir ku berbunyi

“ jika sudi bolehkah kita berteman wahai si gadis yang kupuja dari jauh? Aku nantikan mu di …………. “

Di tempat pertemuan…

“ Awak duduk sorang je ke? Tunggu seseorang?” sapaku innocent, dalam hati nak tergelak ade jugak. Kesian dia tak tahu orang yang di tunggu tu aku. Boleh tahan penyabar jugak dia ni, hampir 1 jam aku dok menyorok perhatikan dia.
“ Eh, ko rupanya. Tak adalah aku saja je duduk kat sini. Kenapa tak boleh ke?” jawabnya garang.
“ Mya, aku....sebenarnya aku lah ZH. Mohd Zafril Mohd Hatim. ZH. Kau tak perasan ke?” ujar ku berterus terang. Kesian aku tengok dia yang terkulat-kulat. Mana tak nye jawapan dia sungguhlah kurang logik, rumahnya di Taman Merak Ria, tapi sanggup datang ke Taman Ria semata-mata nak duduk-duduk. Aku saja je tak nak tempelak, kang malu seumur hidup pulak kang minah ni, dah rosak plan aku nak dapat makan Kenny’s. opss! Aku terlupa selama ni aku buat semua ni hanya untuk dapat belanja. Ada perasaan bersalah di hati ku.
“ Ha!!kau???” Mya jelas terperanjat dengan kenyataan aku. Dia nak berlalu, pantas aku menarik lengannya. “ Mya ! tunggu! Dengar dulu apa yang aku nak cakap ni…janganlah terburu-buru…” pujukku lembut.
“ Kenapa kau buat macam tu? Kau nak buat aku perasan eh? Kau nak malukan aku?” ujarnya dengan suara yang tertahan, entahkan marah atau nak menangis. Aku tak dapat melihat wajahnya, dia hanya menunduk.
“ Bukan Mya…Aku nak kawan dengan kau. Aku hulur salam perkenalan, kau tolak aku mentah-mentah. Aku ikhlas nak kawan dengan kau, sebab tu aku suka kacau kau hari-hari. Yaya tak da cakap dengan kau ke pasal aku? Soal ku. Aku pernah minta pertolongan Yaya kawan baik Mya. Kemana saja pasti mereka berdua, macam belangkas lak. Tapi belangkas jantan dengan betina, tapi ni perempuan dengan pereampuan. Konfius aku.
“ Yaya tak ada cakap apa-apa pun pada aku” ah! Mya,kenapa perlu berbohong. Aku tahu pasti Yaya ada sampaikan tapi hati kau tu keras macam batu.
“ Mya, sudikah kau menjadi teman ku? Wahai gadis yang selalu ku puja? “ aku tersenyum dengan kata-kata ku sendiri. Meletus ketawa kecil dari bibir merahnya.
“ Erm..yela..tak sangka pulak aku kau ni memang betul-betul romeo kan. Berapa ratus buku sastera kau dah khatam ek, untuk karang ayat puitis? Aku suka baca ayat-ayat tu,tapi bila aku tau kau lah orangnya aku rasa nak muntah pun ada “ terus bergegar telinga aku dengar ketawa yang keluar dari Mya. Tak sangka aku dia cantik sangat bila ketawa.

Tapi segala tawanya dan mesranya hilang bila …..

“ Zaf aku tengok kau dengan si hati batu tu dah makin rapat je. Korang dah jadi steady couple ke? “ soal Aput. Memang aku akui aku dah semakin rapat dengan Mya dan tanpa sedar aku mula ikhlas sayang padanya.
“ Aah, aku dah couple dengan Hani eh Mya “ ish!macam mana aku boleh tersasul pulak ni.
“ Wow! Cair jugak hati si batu tu ye. Cayalah kau Zaf, so …bila kau nak pekena Kenny’s? aku rasa duit tabung aku dah cukup dah nak belanja tekak larong kau diatas kejayaan kau mencairkan hati batu tu. Eh!eh! wait!wait!tadi kau panggil apa Zaf? Hani?” terhambur ketawa dari Aput.
“ Wei! Diamlah! ketawa macam jin!” marahku. Sebenarnya aku marah pada diri aku sendiri, aku rasa bersalah pada Mya.
“ Ok,Ok…Nama manja lah kenkunun yek…hahahahha….”
“ Put!diamlah!dah-dah lah tu…” tiba-tiba tawa Aput terhenti, dengan mata membulat seolah-olah nampak hantu siang. Hati ku berdetak kencang, Ya Allah, aku dapat rasakan Mya ada di belakang ku. Aku berpusing 90 darjah dari tempat aku dan Aput bersembang.
“ Mya!” itu saja yang mampu aku suarakan. Lidah ku kelu,kaki ku terpaku. Mya berpusing dan terus pergi. Kesal dalam hati ku bersarang. Mya maafkan aku.. aku tak berniat untuk menyakiti hati kau.
----
“ Mama..kenapa Baby tak ada adik? Baby bosanlah sorang je kat rumah. Kalau rumah Yaya meriah Ma..adik-adik dia kecoh sangat. Ma..amiklah adik angkat untuk Mya… “ rengek ku pada Mama, tanpa menyedari ada sendu berlagu dalam hati Mama.
“ Erm, nanti Mama bincang dengan ayah ye, tapikan Baby, macam mana agaknya Baby nak jage adik ye kalau dah Baby sendiri dok me’landing’ kat riba Mama je? “ usik Mama. Aku hanya tersengih-sengih.
“ Ma, Baby naik atas dulu la. Selamat malam Ma, Salam..”
“ Waalaikumsalam..” jawab Mama perlahan.

Dibilik aku sendirian teringat semula kisah antara aku dan Zafril.

“ Hai ,Mya Hanani…panggil Hani boleh.…” tegur Zaf. Aku merupakan pelajar baru di sekolahnya. Aku hanya memandang sepi sapaannya.“ Hai..sombongnya..” tegurnya lagi sambil menyaingi langkahku, aku sekadar menoleh dan memberikan senyuman. Malas aku nak melayan.
“ Saya Zaf, nak kenal dengan awak boleh?”
“ Maaf ye Zaf, saya ke sekolah nak belajar bukan nak berkenalan “ pantasku menjawab. Lantaklah apa dia nak pikir.
“ Uish! Pedasnya…tak pelah nak cari air la. Saya termakan cili kot” terus Zaf berlalu pergi. Dalam hatiku bersorak, padan muka.

Aku dipindahkan ke kelas sebenarku, sebelum ini aku ditumpangkan di kelas Sains sedangkan aku aliran Akaun. Kaki ku melangkah perlahan mengikuti langkah Cikgu Salmi sambil tu aku berangan sampaikan aku tak perasan yang aku telah di tinggal jauh kebelakang. Cikgu Salmi telah masuk ke kelas yang sepatutnya aku duduki.
“ Assalamualaikum…” aku memberi salam. Dalam hati terasa berdebar-debar, maklumlah masuk kelas baru “ Ha..Awak kemana? Kemari” panggil Ciksu Salmi.
“ Saya …saya…” teragak-agak aku menjawab, tak pasti apa jawapan yang sesuai. Tak kan nak cakap aku tercicir kat belakang, ada juga kena gelak. “Erm, tak pelah lupakan je. Kenalkan diri awak ya. Ni kelas awak yang baru.” Ujar Cikgu Salmi. Fuh! selamat aku.
“ Saya Mya Hanani bt Mohd Haniff, tinggal di Taman Merak Ria ….” Aku memperkenalkan diri, belum sempat habis aku bercakap ada yang menyampuk.
“ anak tunggal, panggilan manja BABY kan” si tinggi lampai dah macam tiang aku tengok, dia tolong bagi pengenalan. Alamak! Aku terperasan mahluk yang kacau aku tadilah. Alahai..malang betullah.
“ Sudah!sudah!” jerit cikgu Salmi menenangkan keadaan.
“ Baby..meh la duduk sebelah saya..tempat saya kosong,tak ada orang duduk” eh!eh! berbunyi lagi si mangkuk tingkat ni. Riuh mulut Cikgu Salmi memarahi si tiang tu ataupun nama sebenarnya Saiful. Ok jugak budak-budak dalam kelas ni peramah, tapi yang paling peramah pastilah si Zafril. Di kelas ini jugalah aku mula rapat dengan Yaya yang menjadi kawan suka dan duka ku.
Hari-hari kerja si Zafril ialah mengganggu ketenteraman aku. Tak senang hidup dia kalau sehari tak mengusik aku. Kadang-kadang terhibur jugak dengan kerenahnya. Lagipula orangnya boleh tahan ensem, dan ada karisma tersendiri yang buat aku dalam diam senang dengan kehadiranya.

Sehinggalah pada hari itu …
“ Zaf, aku cabar kau dapatkan Mya” cabar Aput panggilan bagi Saiful.
“ Ok..aku tak kisah, kalau aku dapat ko nak bagi aku apa?”
“ Aku belanja kau makan dekat Kenny’s”
“ Erm…ok set…” Zafril memberi persetujuan tanpa dia sedari aku telah mendengar semua rancangan dia dan Aput. Hati kecil ku ada rasa sayu, kenapa Zaf sanggup buat aku macam ni.
Setiap hari aku akan menerima air Ribena dan Kinder Bueno kesukaan ku serta kad kecil dari Zaf. Kenkunun aku terkejutlah padahal aku dah tahu itu semua kerja dia. Yayalah yang jadi tukang ngendap. Air Ribena dan Kinder Bueno aku terima selama sebulan dan akhirnya Zaf ajak aku bertemu. Selepas pertemuan hubungan aku dengan Zaf semakin rapat. Aku sudah bercadang untuk memberitahu hal sebenar pada Zaf yang sebenarnya aku dah tahu semua rancangannya dan Aput, dan sekaligus ingin memautuskan hubungan kami. Sengaja ingin membalas dendam.

Petang itu…
“ Zaf aku tengok kau dengan si hati batu tu dah makin rapat je. Korang dah jadi steady couple ke? “ soal Aput pada Zaf. Aku sekali lagi terdengar perbualan mereka.
“ Aah, aku dah couple dengan Hani eh Mya “ Hani! Itulah paggilan Zaf pada aku, entah kenapa aku senang dengan panggilan itu.
“ Wow! Cair jugak hati si batu tu ye. Cayalah kau Zaf, so …bila kau nak pekena Kenny’s? aku rasa duit tabung aku dah cukup dah nak belanja tekak larong kau diatas kejayaan kau mencairkan hati batu tu. Eh!eh! wait!wait!tadi kau panggil apa Zaf? Hani?” terhambur ketawa dari Aput. Sakitnya hatiku mendengarkan itu. Aku rasa macam nak sepak je dua manusia ni. Aku sabarkan hati tapi makin aku tunggu hatiku makin sakit. Kenapa aku sakit hati. Aku bingung dengan perasaan ku. Jatuh hatikah aku pada Zafril?
“ Wei! Diamlah! ketawa macam jin!” marah Zaf.
“ Ok,Ok…Nama manja lah kenkunun yek…hahahahha….”
“ Put!diamlah!dah-dah lah tu…” tiba-tiba tawa Aput terhenti, mungkin terkejut dengan kehadiranku yang tiba-tiba didepannya. Zaf dari tempat duduknya berpusing menghadap ke arahku. Mukanya jelas terkejut melihat aku ada disitu. “ Mya!” itu saja yang ku dengar dari mulut Zaf, aku terus berlari meninggalkan tempat itu. Hati ku sakit, pedih aku sendiri tak mengerti. Hari-hari kemudian kami bagaikan musuh. Semasa aku ditingkatan 5 aku berpindah dari sekolah. Hanya Yaya saja yang masih ku hubungi.
“ Baby!!” mak datuk kau! Ya Allah terkejut aku. Habis terbang semua kenangan ku.
“ Ye Ma…” jawab ku dari atas.
“ Ayah panggil, ni ayah ada beli Pizza”
“ Kejap Baby turun..” wah! Pizza..shedapnye..yummy. itulah juga kesukaan aku dan Zaf. Ah! Zaf lagi.. Lupakan dia Mya.
----
Pagi-pagi lagi aku dikejutkan Mama, ada tamu katanya. Siapalah mahluk yang datang pepagi ni…ganggu aku beradu betullah. Sambil aku bersiap aku menjengah ke bawah. Terlihat kereta Honda EK berwarna putih di bawah. Huish!cara giler kereta dia, siapakah gerangan yang membawa kereta se’cara’ itu di pagi hari. Cewah!bermadah puisi la pulak aku..aku hanya memakai jeans dengan t-shirt putih, rambut yang baru ku gunting ‘bob’ kusisir biar kemas. Muka ku memang sejak dulu bebas make-up,rimas.

“ Morning Mama..siapa yang cari Baby Ma?” soal ku. Mama hanya tersenyum.
“ Orangnya ada kat luar tu. Owh..Baby dah ada boyfriend tak beritahu Mama ye…Mama nak merajuk la” saje Mama menyakatku. Aku hanya tersengih, tapi siapa yang datang. Aku mana ada kawan lelaki, kalau dekat kolej tu ada la.
“ Mana ada Ma..kawan kolej je tu” sangkal ku lembut.
“ Ye ke? Siap bawak ros putih lagi, tak kan kawan je kot?” mama tersenyum.
“ Erm..tak pe la Ma, biar Baby jumpa dia dulu “ kataku seraya berlalu ke depan.
Diluar aku tercari-cari mahluk yang datang tu. Dah lah Mama cakap siap bawak bunga, entah siapa-siapa je yang datang rumah aku ni. Dalam pada aku terjenguk-jenguk satu suara memanggil namaku
“ Hani “ suara yang cukup ku kenali.
“ Zaf!” terkejut aku melihat Zaf yang tiba-tiba muncul dari sudut rumah ku. Kenapalah aku tak terpikir dia menunggu di situ, sedangkan di sudut rumahku terdapat taman mini yang ayah buat khusus untuk Mama.
“ Zaf, mintak maaf sebab datang rumah Hani pagi-pagi ni…Zaf ….”
“ ha! Kenapa? Datang nak mintak maaf? Kan aku dah cakap aku dah maafkan kau. Apalgi kau nak? Ke ko nak dapat makan Kenny’s free lagi?” saja aku potong kata-katanya. Zaf kaku di depanku. Tapi hensem jugak dia sekarang. Dia hanya memakai seluar jeans dengan kemeja-T putih, eh! macam berjanji je pakai putih. Paling jelas dia nampak lebih hensem dari masa kami bersekolah dulu.
“ Hani, Zaf akui zaf salah. Tapi Hani, Zaf memang betul-betul suka pada Hani. Sebenarnya Zaf tak pergi pun Kenny’s masa tu, Zaf rasa bersalah sangat. Zaf nak berterus terang pada Aput hari tu tapi semua dah terlambat bila Hani dengar semua perbualan kami “ ujar Zaf dengan nada kesal.
“ Aku dah tahu sejak awal lagi Zaf. Sejak kali pertama Aput cabar kau. Pertama kali kau letakkan air dan coklat pun aku dah tahu. Sengaja aku diamkan, aku nak tengok sejauh mana permainan kau. Rupanya kau buat sampai aku benar-benar jatuh cinta kemudian kau nak hancurkan. Dendamnya kau padaku ya? Hanya kerana aku menolak salam persahabatan dari kau, kau sanggup membuat aku sebagai taruhan, dan yang paling sedih harga aku hanya senilai Kenny Rogers” dari kuat akhirnya suara ku merendah dan aku menangis di depan Zaf.
“ Maafkan Zaf, Hani, tapi kenapa setelah Hani tahu apa yang Zaf lakukan Hani masih lagi terus bersama Zaf? Hani juga mahu permainkan Zaf ya? Hani nak balas semula? Tapi sayangnya Hani telah pun jatuh cinta pada Zaf. Betulkan Hani? Yaya dah beritahu Zaf semuanya Hani. Semuanya. Tentang perasaan Hani, tentang rindu Hani pada Zaf. Hani dengarlah sekali kata Zaf, Hani sayangkan Hani…seikhlas hati ini “ ucap Zafril tulus sambil mengesat air mata di pipiku. Ros putih dihulur padaku. Aku hanya memandang sepi bunga di tanganya.
“ Hani…could u be my princess? Zaf bukan nak permainkan Hani, cukuplah Zaf terseksa dulu. Hani tiba-tiba berhenti sekolah masa kita form 5, puas Zaf tanya pada Yaya sikit pun dia tak nak bukak mulut. Tapi bila baru-baru ni Zaf tanya dia, baru dia beritahu di mana Hani. Hani jangan marah Yaya ye. Dia sayang Hani sebab tu dia beritahu. Dia tak nak kawan dia yang sorang ni terus jadi pungguk yang sombong, bulan ada dia buat tak tahu, bila bulan hilang baru nak cari “ usik Zaf. Aku hanya tersenyum mendengar kata-kata Zaf. Memang dari dulu Zaf suka buat lawak sengal.
Akhirnya aku bersuara “ Zaf, Hani mintak maaf juga ya. Zaf janji Zaf tak kan sakitkan hati Hani lagi. Kalau tak jangan harap Hani belanja Zaf Kenny’s and I want be ur princess.. “ sambil tanganku mengambil bunga dari tangan Zaf. Terima kasih Yaya. Walaupun aku geram dia bocorkan rahsia hati aku. Zaf, I LOVE U!

No comments:

Post a Comment